HET
WEER,
NADER VERKLAARD
de (oudere) verhalen
zijn soms niet meer helemaal up to
date,
onze excusses daarvoor,
red.
Neerslagstation Harlingen, al meer dan 68
jaar meten
Dag in dag uit tappen 325 neerslagwaarnemers
iedere
ochtend op een
vast
tijdstip handmatig de
regenmeter af.
De hoge dichtheid van het
neerslag-
meetnetwerk van het
KNMI wordt in stand gehouden
door deze
vrijwilligers.
Ter ere van het 65-jarige
be-
staan van neerslagstation
Tjerk
Hiddessluizen in
Harlingen ging KNMI' er Peter Westenbrink
in 2017
op
bezoek
bij
sluiswachter
Job Göbel. Vanuit de
sluiswachterstoren heb ik een
mooi
uitzicht over de
Waddenzee.
De kustlijn van Terschelling
tekent
zich
scherp
af tegen de
horizon. Het
is bewolkt. Vanuit
het
noorden nadert
regen en
motregen.
Ik ben
op het
sluiseiland van de Tjerk Hiddessluizen
in Harlingen.
Sinds midden
jaren
dertig worden in
Harlingen al
neerslagwaarnemingen
gedaan. Eerst op
de
toen-
malige HBS,
waar de
aardrijkskundeleraar de
neer-
slag aftappingen
verzorgde.
In 1957 verhuisde de
neerslagmeter naar
de
huidige
locatie,
nu meer
dan
65
jaar geleden.
Sluiswachter Job Göbel
ziet het
meten als een
onderdeel van zijn werk.
“Het is een
gewoonte op
deze
sluis om dat te
doen.
Ik realiseer-
de
me wel
dat het KNMI de data
nodig
had, maar
was
er
verder
niet
mee
bezig".
Dat
veranderde toen
Job
in
De Bilt was voor
een
open
dag
Daar werd
uitgelegd
waarom het KNMI
de neerslaghoeveel-
heid meet.
“Interessant!”
zegt
Job enthousiast.
“Het
KNMI was
toen bezig
met een
nieuwe buienradar
die ook
allerlei
soorten neerslag
kan herkennen;
regen,
hagel, sneeuw,
maar je moet
daarvoor ook
neerslaggegevens vanaf
de
grond
hebben.
Zo
van,
is daar
of daar
inderdaad
neerslag
gevallen.
En als
je dan bijvoorbeeld onze neerslaggegevens
en die
van
de radar
over elkaar
legt,
dan kan je in de
toe-
komst veel beter
voorspellen
waar
wat voor
neer-
slag
gaat vallen en
wat daarvan
de
intensiteit zal zijn.
Sinds deze uitleg,
zie ik het
nut
van
onze
dagelijkse
neerslagmeting.”
Job is alleen op dienst. Nu de sluis nog maar door
één
iemand
wordt
bediend, is het
lastiger om de
neerslagmeter
te legen. Job: “Die
aftapping is
maar
een
kleinigheid natuurlijk,
maar je
bent wel een paar
minuten niet op je
post. Op dit
moment is het even
niet
druk met de
scheepvaart,
maar je
kunt
zomaar
in vijf
minuten twee of drie oproepen
krijgen.
Vergeet ik
mijn
handmarifoon of
telefoon, dan krijgen
de
schippers
geen gehoor en
bellen ze de
haven-
dienst of ons
kantoor.”
Ons gesprek
wordt onder-
broken door een
pieptoon.
Het binnenvaartschip
Maxima
meldt zich.
Job loopt naar een
beeldscherm.
Voorzichtig gaat de
sluis open. De Waddenzee en
wolkenlucht
vormen
samen een grijs vlak,
waarin de
kustlijn van
Terschelling wordt
uitgegomd. Langzaam
vult de neerslagmeter
zich met regen en motregen.
KNMI / Weer Servicedienst Leeuwarden/Wytgaard